In 7 fases overstappen naar Telefonie Online

Uw organisatie is overtuigd van de voordelen van een telefonie oplossing in de Cloud. Een schaalbare, toekomst vaste oplossing met een wereld aan communicatie mogelijkheden, waar u als organisatie zelf niet naar om hoeft te kijken en dat vaak ook nog tegen lagere kosten dan uw huidige, op ISDN gebaseerde telefooncentrale. Maar hoe gaat de overstap naar de Telefonie Online centrale in de praktijk in z’n werk? In 7 fases helpen wij u met de overstap naar Telefonie Online.

1. Huidige contractuele verplichtingen

Net zo als bij het overstappen naar een nieuwe mobiele provider, zullen bij een overstap naar Telefonie Online uw huidige telefoonnummers verhuisd moeten worden naar de cloud-telefoniecentrale. Er wordt een datum en tijdstip vastgelegd waarop uw huidige telefoonnummers geporteerd worden naar de Lesscher Telefonie Online omgeving. Heeft u nog een lopend contract bij uw huidige telefonie aanbieder? Dan is het indienen van een porteringsverzoek de eerste stap. Dit porteren kan echter alleen als er geen lopende contractuele verplichtingen meer zijn bij uw huidige telefonie aanbieder. Bent u contractvrij (eventueel door het afkopen van uw huidige contract) dan is de porteringstermijn ongeveer veertien dagen.

2. Check uw huidige internetverbinding

Uw huidige ISDN-verbindingen vervallen bij de overstap naar Telefonie Online. Na de overstap lopen de gesprekken over uw bestaande internetverbinding, of, indien deze daar niet voor geschikt is, via een nieuwe verbinding. Dit kan, afhankelijk van uw situatie, een nieuwe verbinding in plaats van de huidige verbinding zijn, of een tweede verbinding, enkel voor de Telefonie Online oplossing. Ondanks dat VoIP gesprekken niet veel bandbreedte vragen (~0,1 Mbit per gesprek) is een voor Voip geschikte verbinding richting de Telefonie Online oplossing cruciaal.

3. Bereikbaarheidsplan

Het bereikbaarheidsplan zal als blauwdruk gebruikt worden bij de inrichting van Telefonie Online .Samen met u zal de bereikbaarheid die u wilt realiseren richting uw klanten en collega’s besproken worden. Er wordt onder andere een (nieuw) nummerplan gemaakt en bepaald op welk device een medewerker bereikbaar moet zijn. Tevens worden zaken zoals wachtrijen, belgroepen, receptiefuncties, maar ook noodscenario’s doorgenomen en vastgelegd in een document.

4. Lokale netwerkinfrastructuur

Afhankelijk van de gekozen Telefonie Online inrichting zijn er mogelijk aanpassingen nodig in uw lokale netwerk netwerkinfrastructuur. Vaste IP toestellen hebben minimaal een vrije CAT5 netwerk aansluiting nodig, bij voorkeur voorzien van PoE (Power over Ethernet). Het IP telefoontoestel is voorzien van een extra netwerk aansluiting voor uw werkplek. Gaat u met veel mobiele cliënts werken en over het Wi-Fi-netwerk communiceren dan dient onderzocht te worden of uw huidige Wi-Fi oplossing hiervoor geschikt is.

5. Inrichting en Testperiode

Op basis van het nieuwe bereikbaarheidsplan wordt de Telefonie Online centrale door Lesscher IT ingericht. Vaak wordt er een nieuw (tijdelijk) nummerblok geactiveerd waardoor het mogelijk is om alle, of een deel van de nieuwe toestellen, al te plaatsen en de nieuwe Telefonie Online centrale te testen, terwijl uw huidige telefonie oplossing nog volledig intact is. Deze aanpak heeft heel veel voordelen; Eventuele fouten kunnen direct hersteld worden en gewenste wijzigingen kunnen direct doorgevoerd worden. Door deze aanpak is een succesvolle overstap naar Telefonie Online gegarandeerd.

6. Uitlevering, Portering en Training

Als de testperiode succesvol is afgerond dan vindt de definitieve uitlevering van de gehele Telefonie Online omgeving plaats. Gebruikers krijgen instructies en telefonistes / receptionistes worden getraind. Tot slot porteren dezelfde dag of de volgende dag de telefoonnummers op het afgesproken tijdstip en vanaf dat moment is de nieuwe Telefonie Online omgeving volledig operationeel en opgeleverd.

7. Nazorg

De oude (ISDN) centrale en toestellen kunnen worden opgeruimd. Uw oude ISDN infrastructuur is door de portering in principe al opgezegd. Wij adviseren u echter om dit wel te controleren. Tot slot, Lesscher IT beschikt over een uitstekende servicedesk waar u terecht kunt voor alle operationele vragen & wijzigingen.

Meer weten over Lesscher Telefonie Online? Neem contact met ons op of lees hier meer.

Afbeeldingen
  • telefonie-online.jpg
  • Telefonie_Online_thumb.jpg